Brug dit intranet til at drive medarbejderengagement

Er du klar til at booste din virksomheds medarbejderengagement? Hvis du er, så vil dette blogindlæg vejlede dig om værdifulde funktioner, og om hvordan du kommer i gang.

Engagerede medarbejdere er en stortrivende arbejdsplads’ hjerteblod. Forskning fra førende industrier som f.eks. Gallup, Towers Watson og Aon Hewitt fremhæver konsekvent den positive effekt som medarbejderengagement har på kultur, produktivitet og kundetilfredshed. Download dokumentet At drive medarbejderengagement med et moderne intranet for at lære mere om dette.

Nu er det tid til at dykke ned i måder, hvorpå du kan lave en succesfuld plan for at booste medarbejderengagement og se, hvordan intranettet kan spille en nøglerolle i det.

Byd det moderne intranet velkommen: En katalysator til forandring

Forestil dig dette: en dynamisk platform, der tjener som det centrale nervesystem i din virksomhed, og det fremmer samarbejde, kommunikation og en følelse af sammenhørighed blandt medarbejderne. Dét er kraften i det modern intranet.

Der er mange eksempler på, hvordan det moderne intranet kan støtte dig i din medarbejderengagementsrejse. Onboardingportalen, læringscenteret, personsøgningen og anerkendelsen af jubilæer og præstationer er blot nogle af de mest relevante eksempelforslag. Men lad os nu diskutere fem andre måder at levere værdi til slutbrugerne.

  1. Opbyg tillid med tovejskommunikation
    Med et moderne intranet kan du vinke farvel til silo-kommunikation. I stedet for vil medarbejderne blive mødt af åbne kanaler, hvor de kan dele ideer, stille spørgsmål og give feedback i realtid. Om det er gennem chatfunktioner, diskussionsfora eller i kommentarspor, så er promoveringen af tovejskommunikation nøglen til at opbygge en kultur med gennemsigtighed og tillid.

  2. Communities knytter folk sammen
    Tiden, hvor afdelinger var afkoblede og isolerede, er ovre. Nu har de moderne intranet dedikerede områder til videndeling og idegenerering, og det opfordrer til samarbejde på tværs af afdelinger. Uanset om det er netværksspecifikke grupper eller interessebaserede communities, så er det at skabe muligheder for medarbejderne til at skabe forbindelser og samarbejde essentielt for at fremme en følelse af sammenhørighed og tilknytning.

  3. Sociale funktioner driver interaktion
    At opbygge engagement kan være sjovt. SoMe-agtige funktioner som f.eks. emoticoner, giffer, tagging og support til at dele indhold med kollegaer vil tilføje et lag af interaktivitet til dit intranet. Brugen af elementer som f.eks. badges og pointtavler vil fremme aktivitet og engagement, som vil omdanne dagligdagsopgaver til muligheder for at interagere med andre.

  4. Medarbejdernes stemme betyder noget
    Implementeringen af spørgeundersøgelser, meningsmålinger og hurtige afstemninger vil gøre dig i stand til at få indblik i medarbejdertilfredshed og -trivsel. Feedbackkanaler kan sættes op til processer og instruktioner, men de kan også bruges til at indsamle forbedringsforslag til forretningsadfærd, kampagner eller kultur. At bygge en selvbetjningsportal til HR værktøjer og med en personaliseret brugeroplevelse vil forøge relevans og slutbrugernes selvstændiggørelse.

  5. Menneskeliggør intranettet
    Men hvis du virkelig vil drive engagementet, så er du nødt til at formidle virksomhedens kultur og værdier. Det er din platforms sjæl – og det er det, der vil få medarbejderne til at vende tilbage dag efter dag. Ved at fremvise medarbejdergenereret indhold, omfavne reaktioner og feedback, inkorporere visuelle elementer og gøre stor brug af billeder og videoer så vil du kunne booste stolthed og følelsen af at høre til blandt medarbejderne.

Hvordan kommer du i gang?

Lad os nu fokusere på, hvordan du kommer i gang med denne rejse. Her er nogle anbefalinger til at sikre, at du får implementeret intranettet succesfuldt.

Forberedelser til rejsen

Dette er hovedpunkterne i forberedelsen, så du starter et berigende initiativ:

  • Start med at notere eksempler på, hvordan et forbedret engagement bliver vist i din virksomhed og på hvilken måde det vil bringe værdi. Hvis du derefter prioriterer forslagene, så vil du bevæge dig mod målsætningerne for din rejse.

  • Dernæst skal du spørge dig selv, hvordan disse engagementsmål kan nås ved at bruge et moderne intranet. Dette vil vise dig, hvilke funktioner der er behov for i løsningen – og denne information kan også bruges til at evaluere platforme.

  • Lav et årshjul med aktiviteter til at drive engagementet, udpeg roller eller funktioner, der er ansvarlig for hver aktivitet, og planlæg, hvordan det skal leveres og promoveres til medarbejderne.

  • Lav en governanceplan for at sikre kvaliteten i indhold, communities, værktøjer, samarbejdsrum og meget andet over tid.

  • Start et internt Champions team, der hjælper med at drive ibrugtagelsen af intranettet og alle funktioner og koncepter, der driver engagement.

Etablering, evaluering og forbedring

Du er nu klar til at vælge en platform, der matcher dine målsætninger, og så kan du starte med at konfigurere løsningen inklusiv punkterne nævnt overfor for at generere den forventede effekt.

Vi vil også gerne foreslå, at du beslutter dig for en måde at måle effekten i virksomheden på. En almindelige metode er at bruge brugerundersøgelser, meningsmålinger, interviews eller lignende til at klarlægge en basismåling både før og efter, løsningen er lanceret. Måske endda prøve at finde nogle indikatorer, der kan visualiseres på intranettet? Sådan en indsigt kan vise løsningens effektive virkning og dens bidrag til virksomheden.

Og glem ikke den universelle succesfaktor: Løbende forbedringer! Saml feedback fra slutbrugerne, forbedr løsningen og fortsæt med at drive adoption.

Opsummering

Nu, hvor du har funktionseksempler og en god ide om, hvordan du kommer i gang, så kan din rejse begynde.

Og før startskuddet lyder, så er her en venlig reminder om, at intranettet ikke kun er et digitalt værktøj, men det er også en katalysator til at forandre kulturen, engagere medarbejderne og drive organisatorisk performance. Ved at bruge dit intranet til at fremme en kultur med kommunikation, samarbejde og opbygning af fællesskaber så kan du slippe medarbejderengagementets fulde potentiale løs i din virksomhed.

Held og lykke med rejsen. Hvis du gerne vil have hjælp med dit initiativ, eller hvis du gerne vil vide mere om, hvordan Omnia kan understøtte din virksomhed, så giv os endelig besked.

Download dokumentet At drive medarbejderengagement med et moderne intranet for at lære mere om dette.